A minap egy közösségi oldalon olvastam egy bejegyzést arról, hogy a
kövérség valójában azért nem elfogadott a társadalom számottevő részében, vagy
inkább mondjuk úgy azért rossz a telt nők megítélése, mert nem megfelelő reklámot
alkalmaznak és ez által versenyképtelenné teszik magukat. Igen jól olvasta
mindenki: versenyképtelenné!
Hirtelen elképzeltem az oroszlánt és a zebrát, ahogy éppen
versenyképessé próbálják tenni magukat a szavanna közepén teszem azt a zsiráfok
gyűrűjében a jobb megítélés érdekében. Megpróbáltam! Nem sikerült.
Valójában meglepett maga a téma is, hiszen ilyen megközelítésben még
nem gondolkodtam el a kövérségről, mint piaci termékről a társadalom palettáján.
Ezek szerint a kövérséget illetve a soványságot elég pusztán piacképessé tenni
és máris megoldódott minden probléma? Egyszerű a válasz: nem!
A legnagyobb probléma valójában az, hogy minden nő elégedetlen
önmagával. És ennek oka nem a soványság, vagy a kövérség, sokkal inkább az, hogy
nem ismerjük önmagunkat. Az hogy tudom milyen szín a kedvencem, vagy melyik
kezemmel írok még nem önismeret, ennek semmi köze ahhoz. Az önismeret által
kérdések nélkül elfogadom önmagam, kívül és belül. És ha önmagamat képes vagyok
elfogadni akkor másokat is képes leszek. Sokan meg sem próbálkoznak ezzel,
talán meg sem akarják ismerni legbensőbb valójukat, megelégszenek egy felületes
tudással. Vagy inkább félnek attól, hogy mit találnak majd legbelül. Csakhogy
ennek éppen az a következménye, hogy torz önképpel és önbizalomhiánnyal éljük
le egész életünket. Mások véleményét követve próbálunk megfelelni a társadalmi
elvárásoknak, amelyeket végső soron mi magunk alakítunk éppen abból a nevezzük
így tudatlanságból, ami a fent említett felületességből fakad. Persze foghatjuk
mindezt a modern világ gyors tempójára, hogy nincs időm semmire, mert rohanok
Á-ból B-be, és egyszerűen már nem marad idő saját magam megismerésére. De ez
csak egy szánalmas kifogás. Időhiányra hivatkozva önbizalomhiányban szenvedő
anyák önbizalomhiányban szenvedő lányokat nevelnek. Íme egy jellemző példa.
Nem is olyan régen egy öt éves kislányt megkínáltam valami édességgel
(nyaranta gyermektáborokat szervezek)a kislány válasza a következő volt: „Nem kérek, mert elhízok!” Több éves
„gyerek-tapasztalattal” a hátam mögött bevallom most először nem tudtam mit
mondani. Vajon hogy jut ilyen eszébe egy kicsi lánynak? Nem bírtam a
kíváncsiságommal, hát megkérdeztem miért mond ilyet. Mire a kislány: „Anya
mondta, hogy ha édességet eszek elhízok és nem leszek olyan szép sovány, mint a
Boglárka.” Na bumm! Ha jól belegondolunk „anya” ezzel az apró, elhanyagolható
mondattal gyakorlatilag betáplálta a gyerek tudatába a „nem vagy elég jó, olyan
akarj lenni mint más” kezdetű nem éppen építő jellegű alapvetéseket. Kérdem én,
ha „anya” elégedett lenne önmagával vajon adna ilyen útravalót egy éppen
formálódó kis életnek? Nem hiszem.
Teljesen lényegtelen, hogy valaki sovány vagy kövér. Hosszútávon nem a marketing
hozhat jó megoldást, sokkal inkább az ha a nőket ráébresztjük arra, mennyire
fontos hogy időt szánjanak önmagukra, arra hogy megismerjék és ez által
megszeressék külső és belső adottságaikat. Nyugodt szívvel adjunk magunknak
kimenőt a saját mókuskerekünkből, ahol nem kell anya legyek, se feleség se
kolléga, csak egy nő, aki szorongásoktól és belső félelmektől mentes teljes
életet él. Minél több önmagát tökéletesen elfogadó nő lesz a világban annál
inkább elfogadóbbá válik majd a társadalom is. És lehet, hogy ez már csak egy
utópia, de talán még megérem azt, amikor már csak elméleti szinten sem lesz
kérdés egy nő testi adottsága akár egy divathirdetésben vagy egy
szépségversenyen, bár ha eljutunk idáig akkor már nem lesz értelme ilyen buta
versenyeket rendezni, hiszen minden nő tudni fogja, hogy úgy tökéletes ahogy van.
2015. január 7.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése